Lifestyle Almere vertelt het verhaal van de stad
Maandag 4 november werd de 4e Internationale editie van Lifestyle Almere gelanceerd. We hebben hierover contact gehad met VBA-lid Ruud Winkel, eigenaar van marketingbureau Puur!fct, de uitgever van Lifestyle Almere.
Het thema van deze editie is: Sense of Belonging. In Almere ben je altijd welkom en kan je prima slagen. Als verduidelijking van het thema verwijst Ruud naar het voorwoord van onze burgervader Hein van der Loo, waarin hij verwijst naar de 160 verschillende nationaliteiten die in Almere wonen. “Mensen met zeer uiteenlopende achtergronden voelen zich thuis in Almere.” “Daarnaast biedt Almere”, zo zegt de burgemeester “een uitstekende omgeving voor bedrijfsinvesteringen en duurzame groei en worden multinationals aangetrokken door de focus van onze stad op
technologie en transitie-activiteiten op gebied van ICT, elektrificatie, halfgeleiders en meer.” Maar ook het verhaal van covermodel Rodrigo Soto Escamilla, die als vluchteling naar Nederland kwam en inmiddels in zijn ‘thuisbasis’ Almere al verschillende successen heeft geboekt is een voorbeeld van ‘Sense of Belonging’.
Ben je nieuwsgierig? Almere Lifestyle ligt op zo’n 450 leeslocaties in de stad.
Het magazine Lifestyle Almere werd bedachten in 2009. Het conceptidee werkten ze met puur!fct uit en zetten ze vervolgens in de markt. Ruud geeft aan dat ze elk kwartaal het verhaal van de stad willen vertellen binnen de vier hoofdrubrieken wonen, werken, recreëren en studeren, elke editie met een thema. Op deze manier willen ze de trots van de inwoners van Almere op deze jongste stad versterken. Destijds dachten ze met acht edities het verhaal wel verteld te hebben, maar dat verliep anders… Tussen 2010 en 2020 brachten ze bijna 40 edities uit, elk minimaal 100 pagina’s dik.
In 2015 werd er gevraagd of ze de edities ook in het Engels konden vertalen i.v.m. de internationalisering. Dat vonden ze als marketingbureau wat ‘te makkelijk’. Ze onderzochten waar New Land zich binnen de MRA in onderscheidt. New Land is niet beter, maar anders. ‘Wie kiest voor groen en ruimte – beiden letterlijk en figuurlijk – die kiest voor New Land’ is de gedachte achter de internationale, volledig Engelstalige editie van Lifestyle Almere. Hiermee richten ze zich ze zich voornamelijk op de zakelijke markt, maar de verhalen zijn zo mooi, die wil eigenlijk iedereen wel lezen.
Al mensenheugenis lang vertellen we elkaar verhalen. Zoals Ruud aangeeft is Lifestyle Almere hun cadeautje aan de stad, waaraan we met zijn allen bouwen. Ze schrijven de verhalen positief kritisch, kijken terug en vooruit. En dromen in de recentste editie bijvoorbeeld over een universiteit.
Iedereen van Lifestyle Almere heeft Almeers bloed. De redacteuren die schrijven over fantastische plekken, gebeurtennissen en mensen in en uit Almere, de fotografen die de schoonheid vastleggen, de designers die het blad haar fraaie vorm geven, en natuurlijk de inspirerende covermodellen. Samen maken ze elk kwartaal opnieuw een magazine om trots op te zijn. Net zo trots als dat ze zijn op onze stad.
Ze zijn nog lang niet uitgeschreven. En toch, omdat ze het voor eigen risico doen, geeft Ruud aan, is het niet meer mogelijk elk kwartaal te verschijnen. Speelt er een thema, en haken ondernemers, het onderwijs, de overheid en organisaties aan, dan staan ze klaar. Zo lijkt ’50 jaar Almere’ hen een schitterend thema. En dan willen ze niet alleen terugkijken, maar ook vooruit. Waar dromen we als stad en gemeenschap van? Ruud wordt graag uitgedaagd, dus benader hem… Samen staan we sterker!